W Zespole Szkół Katolickich jako jedyni w Zabrzu stosujemy Metodę Tomatisa®
Metoda Tomatisa® to naturalny sposób stymulacji neurosensorycznej. Stosowane w niej programy słuchowe modyfikują muzykę i głos w czasie rzeczywistym, tak by zainteresować mózg i rozwijać zdolności motoryczne, emocjonalne i poznawcze. Metoda Tomatisa®, opracowana przez francuskiego lekarza i naukowca, Alfreda Tomatisa, wykorzystuje najnowsze technologie i wysokie umiejętności specjalistów, którzy ukończyli szkolenia z jej stosowania.
Metoda TOMATISA zyskuje w Polsce coraz większą popularność.
trudności z analizą i syntezą słuchową głosek, sylab, wyrazów,
trudności w nabywaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania,
trudności z wykonywaniem zadań związanych z orientacją przestrzenną, (np. zaburzenia lateralizacji, pomyłki prawo- lewo),
konieczność wielokrotnego powtarzania poleceń.
starszy wiek szkolny
trudności w czytaniu ze zrozumieniem,
problemy związane z komunikowaniem się pisemnym, rozplanowaniem notatki,
ograniczenia umiejętności poczucia rytmu oraz sekwencyjności (np. nieumiejętność zapamiętania tabliczki mnożenia)
wolniejsze tempo pracy na lekcji,
trudności matematyczne,
nieadekwatne oceny w szkole w porównaniu z wysiłkiem włożonym na naukę w domu.
TRUDNOŚCI KOMUNIKACYJNE I LOGOPEDYCZNE
TRUDNOŚCI Z KONCENTRACJĄ UWAGI I NADWRAŻLIWOŚCI SŁUCHOWEJ
TRUDNOŚCI MOTORYCZNE I KOORDYNACJA RUCHOWA
TRUDNOŚCI EMOCJONALNE: OBNIŻENIE NASTROJU, STRES
PRZYSWAJANIE JĘZYKÓW OBCYCH
Metoda Tomatisa oddziałuje na plastyczność połączeń nerwowych, odpowiedzialnych za dekodowanie i analizę dźwięków a także na koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową czyli procesów, od których zależy sprawne nabywanie różnorodnych umiejętności szkolnych. Trening słuchowy ma na celu skrócenie czasu analizy informacji dźwiękowej w wyniku czego znacznie poprawia się pamięć, koncentracja i uwaga a co za tym idzie -zdolność efektywnego uczenia się.