Od 1.10.2017 r. realizujemy w Katolickiej Szkole Podstawowej długo wyczekiwany przez nauczycieli projekt „Młodzi – spadkobiercami dorobku europejskiego” sfinansowany z Funduszy Europejskich.
Celem tego projektu jest wzmocnienie wymiaru europejskiego szkoły i jej międzynarodowego zasięgu, jak również wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania, podniesienie kwalifikacji i umiejętności pracowników KSP.
W mobilnościach międzynarodowych będzie brało udział 11 uczestników projektu, jesteśmy na etapie intensywnych przygotowań!
Koordynator Małgorzata Gawlińska-Lazar
Przygotowania do realizacji projektu
Ciągle udoskonalamy nauczanie w Katolickiej Szkole Podstawowej.Od samego początku wdrażania projektu „Młodzi spadkobiercami dorobku Europejskiego” wprowadzamy metody CLILL w naszej szkole . Podjęliśmy wiele działań angażujących całą społeczność szkolną w upowszechniania kultury krajów anglojęzycznych w otoczce imprez i zabaw prowadzonych w języku angielskim.
20.03 po przeprowadzeniu kilku lekcji dotyczących kultury wielkiej Brytanii szkolny odbył się konkurs dla kl. 4 w formie teleturnieju „Jeden z dziesięciu”, a nasza szkoła przez kilka tygodni ozdobiona była plakatami prezentującymi ciekawostki o kulturze brytyjskiej.
W kwietniu i powtórnie w maju trzy klasy czwarte i piąta wyjechały na 5- dniowy Euroweek do Doliny Kłodzkiej.
Program Euroweek jest międzynarodowym programem, który ma na celu rozwój zdolności intelektualnych, przywództwa, kreatywności, komunikacji oraz umiejętności interpersonalnych młodzieży poprzez stosowanie różnorodnych technik, podejście formalne, nieformalne i ponadkulturowe, co pomaga uczestnikom do integracji i zrozumienia obecnego świata. Językiem do komunikacji jest język angielski.
W trakcie pobytu nasi uczniowie pracowali z woluntariuszami z różnych państw, ćwicząc umiejętności praktycznego posługiwania się językiem angielskim. Mieli okazję poznać, dzięki prezentacjom( o Indiach, Nepalu, Kolumbii) kulturę innych, odległych nam krajów. Pracowali i bawili się w grupach z uczniami z innych szkół z całej Polski, tworząc projekty , kręcąc filmy, robiąc scenki, przygotowując wieczór „talent show” w języku angielskim. Woluntariusze byli także przewodnikami na naszych wycieczkach po Kłodzku i Bystrzycy Kłodzkiej. Po przyjeździe nasi uczniowie są jeszcze bardziej zmotywowani do nauki języka angielskiego, ponieważ osobiście doświadczyli tego, jak jego znajomośc jest konieczna i użyteczna w życiu codziennym. Doświadczenia zdobyte przez dzieci na obozie Euroweek są bezcenne, wszyscy jesteśmy sobie równi, chociaż z różnych części świata, łączy nas wspólny język.
12 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Czekolady, którego nie mogło zabraknąć również u nas w szkole! W ramach anglojęzycznych obchodów świąt nietypowych przygotowaliśmy czekoladowe warsztaty PALCE LIZAĆ oraz konkurs na najciekawszy przepis na czekoladową przekąskę dla uczniów klas 4-6 KSP. Zorganizowaliśmy także zbiórkę czekoladowych słodkości na cele charytatywne.
II. Informacje dotyczące warsztatów zagranicznych. Mobilności
Prowadzący szkolenie Duncan Mackenzie zapoznał nas z podstawami metody CLIL oraz ciekawymi narzędziami, które możemy wykorzystać podczas pracy z naszymi uczniami. Po części teoretycznej samodzielnie opracowałyśmy konspekty zajęć opartych na metodzie nauczania zintegrowanego, nagrywałyśmy filmy i prezentowałyśmy własne pomysły w gronie nauczycielki z całego świata.
Dzięki solidnym podstawom oraz praktycznym działaniom byliśmy w stanie opracować plan zajęć, który spełniał wszystkie wymogi lekcji prowadzonej metodą CLIL. Zaproponowałyśmy typy zadań angażujące uczniów i wykorzystujące różnorakie aktywności (praca w grupach, prezentacja, dyskusja, itp.).
Spotkanie z nauczycielami z innych krajów było również okazją do omówienia różnic pomiędzy systemami edukacyjnymi w naszych państwach oraz nawiązania kontaktów z nadzieją na dalszą współpracę już poza programem np. e-twining.
Kurs w Londynie był okazją do zwiedzania miasta, poznania kultury i historii. Szkolenie było dla nas wyjątkowym doświadczeniem, które wzbogaciło nas przede wszystkim metodycznie i zainspirowało do pracy z uczniami w szkole.
W dniach od 22.01 do 02.02.2018 roku odbyła się pierwsza z mobilności związana z realizowanym w szkole projektem POWER SE. Dwie nauczycielki języka obcego, p. Agnieszka Sus (nauczyciel języka angielskiego) i p. Agnieszka Polywka (nauczyciel języka niemieckiego) brały udział w dwutygodniowych warsztatach związanych z metodą CLIL w Londynie w International House.
Podczas trwania zajęć nauczycielki mogły poznać zasady pracy metodą CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning metodę nauki języków obcych na różnych przedmiotach nauczanych w szkole. Opiera się ona na naturalnym przyswajaniu słownictwa i umiejętności komunikacyjnych w oparciu o wykorzystanie technik aktywizujących uczniów oraz używanie nowych technologii.
Warsztaty miały na celu zapoznanie z koncepcją nauczania dwujęzycznego poprzez praktyczne ćwiczenia w trakcie warsztatów, przygotowywanie własnych lekcji oraz dyskusję z lektorem i innymi uczestnikami kursu. Nauczycielki miały okazję zapoznać się z przygotowanymi modułami lekcji, brały udział w grach edukacyjnych zachęcających do uczenia się języka obcego.
Głównym celem metody jest nauczanie języka poprzez realizację zagadnień związanych z innymi blokami przedmiotowymi. Język obcy można zatem przyswajać ucząc się biologii, chemii czy geografii. Metoda jest świetną okazją do poznawania otaczającego nas świata, a jednocześnie szlifowania umiejętności językowych w różnorodnych kontekstach życia codziennego.
Głównym celem warsztatów było zdobycie niezbędnych umiejętności i wiedzy pozwalającej do wdrożenia dwujęzyczności w szkole oraz podniesienie kompetencji kulturowych nauczycieli SP. Uczestniczki warsztatów zagranicznych mogły zapoznać się z innowacyjnymi programami i modernizacją metod nauczania.
Od końca czerwca do połowy sierpnia odbyły się następujące mobilności Nauczycielek naszej szkoły w ramach projektu „Młodzi spadkobiercami dorobku europejskiego”:
III Upowszechnianie efetów projektu:
Nauczyciele zapoznali się z koncepcją nauczania dwujęzycznego, uczenia języków w różnorodnych kontekstach życia codziennego. Poznali innowacyjne metody i programy nauczania. Wszyscy mieli okazję do zwiedzania i odkrywania kultury i historii europejskiej, co przyczyniło sie do podniesienia kompetencji kulturowych.
P. Anna Zawada – Michalska , Iwona Rudzka, oraz Mirosława Kaczor , Monika Malek podzieliły się swoimi wrażeniami i doświadczeniami na spotkaniu, które odbyło się 5.09.2018 r. o godz.17.00 w salce Zabrzańskiego Hufca ul. Wolności 350a na zaproszenie Komisji Turystyki Górskiej Oddziału PTTK „ Wędrowiec " . Zaproszeni zostali również nauczyciele Zespołu szkoł Katolickich w Zabrzu oraz rodzice uczniów. W programie znalazła się prezentacja multimedialna ' Colours of Malta ' połączona z prelekcją, wystawa posterów przedstawiających historię,tradycje, krajobrazy Malty, kurs origami oraz słodki poczęstunek.
„Jesteśmy oczarowane historią , tradycjami, krajobrazami oraz kolorami
tego wyspiarskiego państwa na Morzu Śródziemnym.”
W październiku w Zespole Szkół Katolicich odbył się IV rodzinny piknik pod hasłem” Smartfona z sobą dziś nie będę brał- ogarnie mnie sportu i języków obcych szał !!!” W tym dniu oprócz licznych rozgrywek sprawnościowych imprezie towarzyszyły też potyczki lingwistyczne. Nauczyciele przygotowali stoiska poświęcone Malcie, Szkocji , Irlandii i Anglii. Dzieciaki wraz ze swoimi rodzinami mieli okazję spróbować swoich sił w zagadkach i quizach poświęconych wymienionym krajom, spróbować lokalnych smakołyków (brownie, shortbread, fudge, Maltese candies), porozmawiać z nauczycielami o tajemnicach i zagadkach odwiedzanych krajów , podziwiać galerię zdjęć, a nawet nauczyć się tańców celtyckich!!!
Październikowe obchody Międzynarodowego Dnia Języków Obcych były kolejną okazją do upowszechniania wśród uczniów wiedzy na temat krajów anglojęzycznych, w szalonym wielokolorowym , multi językowym zgromadzeniu nie zabrakło też akcentów szkockich, irlandzkich czy irlandzkich.
Nasi nauczyciele są pod ogromnym wrażeniem metody CLILL, starają się na bieżąco na swoich zajęciach plastyki , przyrody, matematyki, na kółkach zainteresowań przemycać języki obce, nauka np. anatomii już nie brzmi tak poważnie i sztywno gdy prowadzona po angielsku, przyznacie ?
Po powrocie z zagranicznych kursów chcieliśmy podzielić się wrażeniami ze społecznością naszego miasta. Dzięki współpracy z redakcją Zabrzańskiej gazety „Głos Zabrza „ zorganizowano wystawę zdjęć pt „Więcej angielskiego”, fotografie z wyjazdów zagranicznych zaprezentowano w Miejskiej Bibliotece Publicznej oraz kilku jej mniejszych dzielnicowych filiach.
Piszą o nas w Zabrzu z wystawy "Więcej angielskiego" w lokalnej gazecie "Głos Zabrza i Rudy Śląskiej"